Flomsnakk nyhetsbrev 24. april 2024

Illustrasjonsfoto: NVE

Status bygge- og deleforbudet

Per 24. april 2024 har 7 private eiendommer og 9 næringseiendommer
bygge- og deleforbud. 17 boligeiendommer, 2 næringseiendommer og en ubebygd tomt har et forhåndsvarsel om bygge- og deleforbud. Kommunen arbeider kontinuerlig med avklaringer for alle eiendommer. Neste folkemøte om flomarbeid avholdes 20. juni 2024.

Boring av brønner

I mai vil NVE bore 10 grunnvannsbrønner ulike steder på Nesflata. Formålet er å undersøke hvor fort grunnvannet trenger opp.

Rydding langs elva

«Hans» etterlot seg mangt ved elvebredden. I mai starter opprydning langs Hallingdalselva. Opprydningen finansieres av Statsforvalteren og organiseres av Nesbyen kommune.

Arbeidet i Rukkedøla

Prosjektet med utlasting av masser i Rukkedøla ferdigstilles innen 1. mai. Om lag 13 000 kubikk steinmasser er lastet ut. Elva har med det blitt dypere og kan ta unna mer vann, tilsvarende 2018-nivå. Arbeidene antas å ha positiv effekt ved en eventuell vårflom.

Befaring

24. april befarer NVE Rukkedøla med tanke på ytterligere flomsikringsarbeid i vassdraget.

Sist endret: 25.04.2024