Kontakt oss Ledige stillinger Min side

Spørsmål og svar ang feiing og branntilsyn

Har du nylig fått utført feiing, og betalt for det, har det noe å si for faktura tilsendt nå?

Frem til 2024 ble det fakturert gebyr bare når det ble utført tiltak hos deg (Tiltak = feiing og/eller tilsyn). Fra 2024 (1. april) blir gebyrene for feiing og tilsyn i stedet delt opp på de antall år Brannforebyggeren (feieren) har satt opp at det skal være mellom hver feiing, og hvert tilsyn hos deg. Antall år mellom hvert tiltak bestemmes på bakgrunn av risiko og er fra årlig til hvert 8. år. Byggverket og bygningsmiljøets karakter, kvaliteten på fyringsanlegget sotmengde og fyringsmønster kan være eksempel på vurderingskriterier for risiko.   Du som har fått utført tiltak frem til 2024 har derfor betalt hele gebyret for det tiltaket du har fått utført tidligere, og har dermed gjort opp for det. Mens fra 2024 begynner du å betale en årlig andel for det neste tiltaket som skal utføres hos deg, i stedet for at du venter til tiltaket er utført og betaler hele gebyret da slik vi gjorde frem til 2024. Så det du har betalt tidligere, dvs. før 1. april 2024 har ikke innvirkning på faktura du har fått nå, siden forrige faktura er for forrige tiltak, og nå begynner du å betale for neste tiltak. Forskjellen er bare at gebyret nå er delt på det antall år det går til neste tiltak (mellom årlig og hvert 8. år)   Vi presiserer at det å fakturere årlig ikke medfører høyere gebyr enn å fakturere hele gebyret etter utført tiltak, forskjellen er bare at du får fordelt en andel av gebyret årlig, i stedet for å betale alt med en gang.  

Hva vil neste faktura komme på?

Neste faktura på feiing og på tilsyn får du neste år (oppdelt i x-antall terminer), med samme andel av tiltakene som året før. Dersom du f.eks. er satt opp med feiing hvert. 8. år så får du nå delt det totale gebyret opp på 8 år.  

Hvor lenge skal vi forhåndsbetale for noe vi ikke har utført enda?

Årlig andel av gebyret blir delt opp på det antall år det er mellom hvert tilsyn eller hver feiing. Det vil variere når den enkelte får utført feiing eller tilsyn mellom de årene. Dersom du for eksempel skal ha feiing hvert 6. år vil du få utført det feiing ett av årene innenfor den 6 årsperioden. Noen får det tidlig i perioden, andre senere. Ved neste feiing og tilsyn blir det bestemt hyppigheten for hvor ofte du skal feiing og tilsyn videre fremover.  

Hva ligger til grunn for hyppigheten mellom tiltakene (feiing og tilsyn)?

Forskrift om brannforebygging § 17 sier at både hyppigheten og gjennomføringen av tilsynet skal være basert på risiko. Byggverket og bygningsmiljøets karakter, kvaliteten på fyringsanlegget, sotmengde og fyringsmønster kan være eksempel på vurderingskriterier for risiko.  

Kan jeg påvirke selv hvor ofte jeg vil ha feiing og tilsyn?

Forskrift om brannforebygging § 17 krever at det blir gjort en faglig vurdering av risiko som grunnlag for fastsetting av hyppigheten mellom tiltakene. På grunnlag av kravene i Brann- og eksplosjonsvernloven § 11  og Forskrift om brannforebygging § 17 er det kommunen v/Brannforebyggeren (feieren) som bestemmer hyppigheten, du kan derfor ikke bestemme det selv. Men du kan påvirke hyppigheten selv ved å f.eks. sørge for å ordne avvik vi har gitt på fyringsanlegget (ovn, røykrør og pipeløp) eller fyre med tørr ved. Det er eksempel på noe som vil føre til lavere risiko, og derfor føre til sjeldnere behov for feiing og tilsyn fra oss. Men dersom du ønsker hyppigere feiing eller tilsyn enn det Brannforebyggeren fastsetter kan vi gjøre det, siden det blir bedre enn risikoen tilsier. Men da må du betale gebyr i tråd med den hyppigere frekvensen. Gebyrene er høyere etter hyppigere vi utfører tiltakene. Vi kan ikke utføre tiltaket sjeldnere enn det risikoen tilsier.  

Kan jeg feie pipa selv og slippe gebyr fra kommunen?

Det er bare positivt om du feier selv, men det fritar ikke kommunen fra lovkravet vi har. Kommunen ved brann- og redningsvesenet har en lovbestemt plikt til feiing og tilsyn med fyringsanlegg jf. brann- og eksplosjonsvernloven § 11 første ledd bokstav h. Samme lov § 28 annet ledd beskriver gebyr-legging av denne tjenesten av kommunen, gjennom lokal forskrift (begrenset til selvkost). Vi har ikke anledning til å avvike fra plikten vi har til feiing og tilsyn med fyringsanlegg. Bortsett fra om fyringsanlegget (ildsted og røykløp/skorstein/pipe) ikke er i bruk og derfor blir koblet fra eller plombert. Men at en feier selv vil derimot kunne føre til at vi ved neste feiing ser at det er lite sot. Lite sot kan føre til sjeldnere behov for at kommunen utfører feiing hos deg, og sjeldnere utføring av tiltak medfører lavere gebyr. Men vi har ikke anledning til å sette sjeldnere frekvens enn hvert 8. år. Og det må samtidig presiseres at det også er andre forhold enn bare sotmengde som påvirker risikoen, f.eks. alder og tilstand på skorstein og røykløp.  

Er det en rettskraftig dom på at kommunen ikke kan fakturere gebyr årlig? I

Frostating lagmannsrett beslutning - LF 2023-104673: https://lovdata.no/dokument/LFSIV/avgjorelse/lf-2023-104673 fikk en hytteeier medhold i å slippe å betale feiegebyr fordi kommunen - i sin lokale gebyrforskrift - hadde begrenset sin egen adgang til å kreve gebyr. Beslutningen var begrunnet i tolking av bestemmelsene i den lokale forskriften for den aktuelle kommunen. Det er dermed ordlyden i den lokale forskriften i den aktuelle kommunen som gjorde at hytteeieren fikk medhold. Lagmannsretten bekrefter ellers at feiegebyret kan kreves årlig fra en eier, også de årene kommunen ikke gjennomfører feiing og/eller tilsyn hos vedkommende. Den lokale forskriften i vår kommuner beskriver at både feie- og tilsynsgebyr innkreves årlig basert på fyringsanleggets behovsvurderte frekvens. Vi fakturerer derfor i tråd med vår lokale forskrift, noe de ikke gjorde i den aktuelle kommunen som dommen omhandler.      

 

Sist endret: 27.09.2024